|
Forum Mikromodelarzy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzychu74
Admin.
Dołączył: 19 Sty 2006
Posty: 2883
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: Sob 18:47, 13 Maj 2006 Temat postu: PRZEPISY KLASYFIKACJI I OCENY KARTONOWYCH MODELI REDUK. |
|
|
Dzięki uprzejmości Grzegorza Nowaka (W) przedstawiam niniejsze przepisy dotyczące modeli kartonowych.
ZARZĄD GŁÓWNY
LIGI OBRONY KRAJU
CENTRALNA KOMISJA MODELARSTWA
PRZEPISY
KLASYFIKACJI I OCENY
KARTONOWYCH MODELI REDUKCYJNYCH
(Obowiązujące od 01.01.2006)
Opracowanie Sekcja Modeli Kartonowych
Warszawa grudzień 2005 r
1. ORGANIZACJA IMPREZ MODELARSTWA KARTONOWEGO
1.1 Termin, czas trwania imprezy, warunki udziału, ilość zgłoszonych przez jednego zawod-nika modeli, nagrody, ustala organizator.
1.2 Na imprezy rangi Mistrzostw Polski oraz mających w swojej nazwie słowa „Ogólnopolski” lub „Międzynarodowy”, umieszczone w corocznym kalendarzu imprez LOK, sędziego głównego i jego zastępcę wyznacza Sekcja Modelarstwa Kartonowego CKM LOK.
1.3 W imprezach rangi Mistrzostw Polski oraz mających w swojej nazwie słowo „Ogólnopol-ski” lub „Międzynarodowy” oceny dokonują pięcioosobowe komisje sędziowskie, nie mniej niż jedna komisja na 80 modeli.
1.4 W pozostałych imprezach liczbę sędziów ustala organizator lecz nie może być ona mniejsza niż trzech sędziów na 50 modeli.
1.5 Każdy z sędziów - członków komisji prowadzi własny arkusz oceny. Po dokonaniu oceny całej klasy członkowie komisji ustalają ostateczne wyniki oceny, wpisując je do zbiorcze-go arkusza oceny klasy.
1.6 Komisje sędziowskie działają pod kierunkiem Sędziego Głównego, który bezpośrednio nie ocenia modeli - w sprawach spornych ma jednak głos decydujący. Sędzia Główny jest odpowiedzialny za całość prac związanych z oceną modeli, pracą komisji sędziow-skich.
1.7 W każdym przypadku organizatorzy zapewniają sekretarza zawodów, pracującego pod nadzorem Sędziego Głównego. Niezbędnym jest wyposażenie sekretariatu w stanowisko komputerowe z drukarką i kserokopiarką.
1.8 Razem z modelem zawodnik zobowiązany jest złożyć w ustalonym w informatorze zawo-dów terminie i miejscu następującą dokumentację:
- Obowiązujący druk "zgłoszenie modelu"
- Wymaganą dla kategorii dokumentację
1.9 W przypadku braku druku „zgłoszenie modelu”, model nie podlega ocenie.
1.10 Brak wymaganej dokumentacji wpływa na punktację modelu z uwagi na brak możliwości dokładnej oceny jego walorów.
1.11 W dostarczanych materiałach oprócz wymaganych planów, rysunków, szkiców, zdjęć itp., dokumentujących zmiany wprowadzone w modelu lub według których model został wykonany, należy dołączyć informację o materiałach źródłowych, którymi się posługiwa-no. Brak powyższych informacji uprawnia komisję sędziowską do obniżenia punktacji w poszczególnych elementach oceny modelu.
1.12 Zwycięzcą zawodów w danej klasie zostaje uczestnik, którego model uzyskał największą ilość punktów.
1.13 Zdobywcy czołowych miejsc otrzymują minimum - dyplomy. Wszystkie dodatkowe formy nagradzania zawodników pozostawia się decyzji organizatora.
1.14 Do punktacji zespołowej na konkretnych zawodach zaliczanych będzie tylko pięć pierw-szych miejsc w każdej klasie
miejsce I - 100 pkt. miejsce IV - 20 pkt.
miejsce II - 70 pkt. miejsce V - 10 pkt.
miejsce III - 50 pkt.
Skład zespołów musi być podany przez kierownika zespołu przed rozpoczęciem oceny modeli.
1.15 Indywidualne miejsca I, II i III muszą być bezwzględnie ustalone, pozostałe mogą być równorzędne.
1.16 Do zawodów rangi Mistrzostw Polski, organizatorzy muszą przyjmować modele we wszystkich wymienionych poniżej klasach. W imprezach niższej kategorii organizatorzy mogą przewidywać rozgrywanie tylko niektórych klas. Mają też prawo rozegrania innych konkurencji w klasach i grupach wiekowych nie objętych tym regulaminem. Obowiązkiem organizatorów jest jednak podanie czytelnych zasad rozgrywania i oceny tych konkuren-cji, w opublikowanym i dostępnym dla uczestników Informatorze.
1.17 W przypadku zgłoszenia mniej, niż 5 modeli w danej klasie, można je dołączyć do klasy zbliżonej - lecz nie wolno dołączyć modeli starszej grupy wiekowej do młodszej.
1.18 Do Mistrzostw Polski powinny być zgłaszane wyłącznie modele które uzyskały czołowe miejsca w imprezach modelarskich niższej rangi.
1.19 W Mistrzostwach Polski nie podlegają ocenie modele, które w dwóch poprzednich sezo-nach zajęły w swojej klasie miejsca od I do III.
1.20 Do obowiązku organizatora należy zapewnienie jednoznacznego oznakowania każdego modelu, pełna odpowiedzialność za powierzoną dokumentację, oraz zabezpieczenie modeli przed uszkodzeniem w trakcie trwania zawodów.
1.21 We wszystkich klasach i kategoriach wiekowych do konkursów mogą być dopusz-czeni tylko zawodnicy z modelami wykonanymi samodzielnie.
2. GRUPY WIEKOWE W KARTONOWYM MODELARSTWIE REDUKCYJNYM
Wszystkie klasy w kategorii modeli standard
Młodzik - do 13 lat;
Junior - do 18 lat włącznie;
Senior - pow. 18 lat.
Wszystkie klasy w kategorii modeli waloryzowanych
Bez podziału na grupy wiekowe.
3. DEFINICJE MODELI
3.1. MODEL KARTONOWY
3.1.1. Za model kartonowy w klasie standard uznaje się model wykonany z zestawów arkuszy papieru i kartonu wydrukowanych przez firmę wydawniczą jako handlowy zestaw modelu do sklejania z uwzględnieniem elementów nie kartonowych wykonanych zgodnie z zawar-tymi w instrukcji - opisie modelu szablonami.
3.1.2. Za model kartonowy w klasie waloryzowanej – otwartej uznaje się model wykonany z ze-stawu jak w klasie standard lecz z przeprowadzeniem częściowej lub pełnej waloryzacji.
W klasie tej mogą startować także modele zaprojektowane i wykonane własnoręcznie przez zawodnika na podstawie oficjalnie opublikowanej dokumentacji.
3.2. DIORAMA
3.2.1. Konkurencja rozgrywana jest w kategoriach modeli lotniczych, morskich i lądowych bez uwzględniania podziału wg skali, w której wykonano dioramę. Organizator zawodów każ-dorazowo określa maksymalne wymiary przyjmowanych prac.
3.2.2. Podstawą zakwalifikowania do określonej kategorii jest sytuacja przedstawiona na dio-ramie (np. czynność podczas obsługi centralnego obiektu w dioramie, a nie jej tło i pod-łoże). Samolot na pokładzie lotniskowca jest dioramą lotniczą, okręt w doku jest dioramą morską, desant na brzeg jest dioramą lądową, gdy na pierwszym planie są żołnierze, brzeg i sprzęt desantowy, natomiast diorama będzie uznana za morską, gdy sytuację tworzą okręty i barki desantowe, a brzeg jest tłem i celem desantu.
3.2.3. Zawodnik na druku zgłoszenia musi jednoznacznie zadeklarować kategorię dioramy, w której chce wystawić swoją pracę.
3.2.4. Dioramy we wszystkich kategoriach obowiązuje taka sama dokumentacja jak dla modeli waloryzowanych.
4. KATEGORIE MODELI.
4.1. KATEGORIA STANDARD
4.1.1 Wymagana dokumentacja :
Instrukcja fabryczna wykonania modelu;
Model powinien być wykonany wyłącznie z materiałów fabrycznych dostarczonych w ze-stawie handlowym oraz przewidzianych opisem – instrukcją budowy;
4.1.2 Dopuszczalne czynności poza instrukcją w modelu kartonowym;
malowanie płaszczyzn odwrotnych (niezadrukowanych), na które nie przewidziano nakle-jania innych elementów dla ich zamaskowania;
retusz krawędzi poszczególnych elementów;
w modelach lotniczych użycie gotowych osłon kabin produkowanych do konkretnego rodzaju modelu;
lakierowanie lakierem bezbarwnym;
użycie materiałów nie kartonowych na anteny, olinowanie, relingi, poręcze, uchwyty, osie, wały, lufy (do 2 mm), maszty, łańcuchy przewidziane w opisie – instrukcji modelu jako szablony.
4.2. KATEGORIA WALORYZOWANA – OTWARTA.
4.2.1 Wymagana dokumentacja:
plany modelarskie modelu w trzech rzutach;
udokumentowanie malowania wykonanego przez modelarza;
pełne udokumentowanie zmian wykonanych w modelu, w stosunku do fabrycznej in-strukcji wykonania (zdjęcia, publikowane plany, rysunki i opisy).
4.2.2 W modelach kartonowych waloryzowanych dopuszczalne jest użycie innych materiałów – model musi jednak zachować cechy modelu kartonowego.
4.2.3 Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju wypełnienia wewnętrznych przestrzeni zamknię-tych materiałami nie kartonowymi. /pianki, silikony, żywice ,drewno itp./
4.2.4 Nie dopuszcza się wykonywania modeli oraz ich detali z masy papierowej.
4.2.5 Dopuszcza się szpachlowanie i malowanie całego modelu jednak w tym przypadku nie-zbędnym elementem umożliwiającym ocenę zachowania przez model cech modelu kar-tonowego jest pełna dokumentacja fotograficzna obrazująca kolejne fazy powstawania modelu
5. KLASY MODELI KARTONOWYCH
S1 - samoloty śmigłowe jednosilnikowe
S2 - samoloty śmigłowe wielosilnikowe
S3 - samoloty odrzutowe
S4 - samoloty w skali 1 : 50
H - śmigłowce
X - rakiety, pojazdy kosmiczne i inne obiekty latające
O - okręty i statki
Op - okręty podwodne
Ż - żaglowce
Pk - pojazdy kołowe
Pg - pojazdy gąsienicowe
PS - pojazdy szynowe
A - artyleria bez własnego napędu
B - budowle
F - figurki
D - dioramy
6. KRYTERIA OCENY MODELI REDUKCYJNYCH
6.1. WRAŻENIE OGÓLNE 10 pkt.
- oceny dokonuje się przez wzajemne porównanie modeli zaprezentowanych w każdej klasie. Model sprawiający najlepsze wrażenie otrzymuje 10 pkt. W przypadku wyrówna-nego poziomu estetyki wykonania modeli 10 pkt. może otrzymać więcej niż jeden mo-del.
6.2. WYKONANIE MODELU 50 pkt.
- Ocena technicznej trudności i jakości wykonania modelu,
- Dokładności zachowania kształtów, wyglądu i stanu powierzchni,
- Porównanie wzajemnego położenia poszczególnych elementów, ich symetrii, zgodności rozmieszczenia z dokumentacją itp.,
- Określenie staranności i czystości wykonania modelu,
- Określenie stopnia trudności wykonania wszystkich elementów zewnętrznych i we-wnętrznych modelu.
6.3. WKŁAD PRACY 20 PKT.
- Ocena ogólnego wkładu pracy,
- Stopień skomplikowania modelu, rekonstrukcje, uzupełnienia,
- Ocena elementów wykonanych samodzielnie przez modelarza poza elementami znajdu-jącymi się w zestawie fabrycznym,
6.4. ZGODNOŚĆ 20 PKT.
- Kompletność wszystkich detali zgodnie z przedstawioną dokumentacją techniczną,
- Malowanie, dobór barw, zgodność z przedstawioną dokumentacją (odcienie barw należy traktować z pewną tolerancją), zachowanie jakości i rodzaju struktury malowanej po-wierzchni,
- W przypadku modeli kartonowych o zachowanych kolorach wycinanki, należy zwrócić uwagę na prawidłowość retuszu, zamalowanie powierzchni odwrotnych, zgodność linii i kolorów na połączeniach elementów oraz fakturę powierzchni,
- Oznaczenia i napisy ich kompletność, zgodność rozmieszczenia i dokładność odwzoro-wania w kontekście zachowania kolorystyki i faktury powierzchni – oceniana na podsta-wie dokumentacji merytorycznej,
- Ślady eksploatacyjne mogą być oceniane tylko w przypadku stosownego ich udokumen-towania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Charcoal Theme by Zarron Media
|